Op overige pagina's - Uitgebreid op pagina
Inhoud Website
Thema
van deze website: Bouw mee aan een goede toekomst !
Kijk verder dan je neus lang en breed is !
Lang staat voor: Duurzaamheid -- Breed staat voor:
Integrale Visie
Deze website is ter informatie en inspiratie voor verandering!
--------------------------------------------------------
Duurzame
maatschappij en duurzame
samenleving
Integrale Visie:
Integraal denken en doen
(integraal beleid en integrale aanpak)
biedt kansen voor echte duurzaamheid
== Eigenlijk horen democratie,
duurzaamheid, participatie,
integrale visie en integrale aanpak bij elkaar == - Bart Land ----------------------------------------------
Introductie:
Definitie
van 'integraal' -
Sean M. Saiter, welke voor deze website als
uitgangpunt kan dienen.
"Integraal is een samenbrengen en strategisch verbinden van schijnbare
tegenstrijdige of ogenschijnlijk afwijkende wereldbeschouwingen, begrippen,
praktijken in een poging om een realistische, werkbare, vloeiende en dynamische
"meta-visie" te scheppen.
Het omvat elke andere wereldbeschouwing en vooruitzicht (verleden, heden,
toekomst), en "halve waarheden" samensmeltend om een realistische, werkbare,
hervormende strategie te vormen.
Het is een "grote verenigende theorie" tegengesteld aan "grote verenigde
theorie".
Metataal is de
benaming voor elke taal of daarmee vergelijkbaar systeem
met behulp waarvan dezelfde of een andere taal of een
ander systeem wordt beschreven.
Dit gebeurt met name in de gewone taalkunde, de
computertaalkunde en de logica. Metataal is daarmee tot
op zekere hoogte autologisch van aard.
Wat is de
integrale beweging?
"Over de hele wereld
begint een nieuwe cultuur te voorschijn te komen. Het is een
cultuur van mensen zoals jij — mensen die meer schoonheid in de
wereld, meer liefde binnen onze menselijke familie, en meer
heelheid tot leven willen brengen.
Mensen die begrijpen dat wij
allen nog steeds in ontwikkeling zijn, en dat groei en
zelf-ontdekking een levenslange reis is."
www.dailyevolver.com
The Daily Evolver - Integral insight into politics & culture
Our mission is to offer an integral, evolutionary view of
contemporary politics, culture and spirituality.
We produce new
podcasts every week, posted here. You can also subscribe on
iTunes, Google Play or Soundcloud, and enter your email below to
get them to your inbox. New to the integral theory?
Ombudsman: Burger wil een
eerlijke, begripvolle en benaderbare overheid
De Nederlandse
burger wil in 2030 te maken hebben met een overheid die
eerlijk en begripvol is en die de mensen snel en met
kennis van zaken helpt als er iets geregeld moet worden.
Het liefst heeft de burger te maken met één loket om te voorkomen dat hij
vastloopt in de bureaucratie.
De Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, heeft
bureau Kantar gevraagd om onderzoek te doen naar wat wij
van onze overheid verwachten in 2030.
Op dit moment waardeert de Nederlander zijn relatie met de overheid met
een 6 en typeert hij die met de termen noodzakelijk,
ingewikkeld en ver weg.
Van
het newtoniaanse (mechanische)
wereldbeeld naar een coherent (samenhangend) wereldbeeld.
Op dit moment zijn wij een bedreigde soort, die bovendien een
bedreiging vormt voor andere soorten, want we vormen een gevaar voor
eigen toekomst en mogelijk zelfs voor de rest van het leven op
aarde.
Coherentie is het concept dat het best recht doet aan de heelheid
die nu in de domeinen van het leven worden ontdekt (oa in de
kwantumfysica).
David Bohm
: Het is nodig dat wij de betekenis van heelheid opnieuw leren
kennen, dat wij haar leren observeren en dat wij ontdekken wat zij
voor ons betekent. (Wholeness and the Implicate order).
I don’t think we’ve found a
way to promote economic and political integration in a
manner that benefits the vast majority of people in all
societies…
In the end if you want to promote democracy and you believe
in it, then you have to understand that voters usually see
these grand political issues through the prism of their own
experience, how it impacts themselves, their families, their
communities, how they imagine their children will live. …
If ordinary people don’t perceive that our grand ideas are
working in their lives, then they can’t develop, the higher
level of consciousness, if I can use a kind of touchy-feely
word, that American philosopher Ken Wilber wrote a whole
book about, called A Theory of Everything.
He said, you know, the problem is the world needs to be more
integrated but it requires a consciousness that’s way up
here, and an ability to see beyond the differences among us.
So I worry about that.
Source: Bill Clinton at the
World Economic Forum 2006
Zie voor verdere uitgebreide
toelichting op 'Wat is integraal' de volgende items op deze
pagina:
Politiek is de wijze waarop in eensamenleving de belangentegenstellingen
van groepen en individuen tot hun recht komen - meestal op basis van
onderhandeling - op de verschillende bestuurlijke en maatschappelijke niveaus.
Waar de scheidslijn loopt tussen het
politieke en het ethische en sociale is een vraag waar veel verschil van
mening over bestaat - De meeste wetenschappers erkennen dat er sprake
moet zijn van enig potentieel tot het gebruik van macht of geweld om een
vraagstuk als politiek te bestempelen — bij het beslissen van een politiek
conflict is meestal sprake van een verplaatsing van macht van de ene groep of
persoon naar een andere groep of persoon -
zie verder beschrijving - Wikipedia
Democratie:Democratie is het bestuur van, door en voor het volk
Democratie(- Wikipedia)
is een bestuursvorm. Het Nederlandse woord stamt af van de Griekse
woorden
δῆμος (dèmos), "volk" en
κρατέω (krateo), "heersen, regeren" en betekent dus
letterlijk "volksheerschappij".
Dit houdt in dat het volk zelf stemt
over de wetten, zoals in het oude Athene, of het volk verkiest
vertegenwoordigers die de wetten maken, zoals in België en Nederland -
Wikipedia
De ware aard van
democratie is vrijheid. Vrijheid betekent om de beurt regeren en geregeerd
worden - Aristoteles
Zie ook de pagina
Literatuur van deze
website voor een toelichting op de boeken
Politica
en Retorica
van Aristoteles!
Democratie is het enige systeem dat
volhardend aan gezagsdragers blijft vragen of ze dat gezag wel mogen
dragen -
Winston
Churchill
Een
parlementaire democratie is een representatieve democratie waarbij de
burgers via gekozen vertegenwoordigers in het parlement, de wetgevende
macht, invloed hebben op het beleid.
In het parlementair systeem ontleent de uitvoerende macht, de regering, haar
mandaat aan het vertrouwen van het parlement. Meestal bestaat er een
volledige scheiding tussen het staatshoofd (president of monarch) en de
regeringsleider, die verantwoordelijkheid aflegt tegenover het parlement.
Voor een goed werkende parlementaire democratie is het van belang dat de
burgers grondrechten hebben. Vrijheid van meningsuiting, vrijheid van
vereniging, persvrijheid en onafhankelijke rechtspraak werden al door Alexis
de Tocqueville gezien als middelen om al te grote staatsmacht te voorkomen.
De democratie-index is een ranglijst van landen
samengesteld door de Economist Intelligence Unit, onderdeel van The
Economist Group, het bedrijf dat onder meer het weekblad The Economist
uitgeeft.
De lijst is een weergave van het democratisch gehalte van bijna alle landen
op de wereld. De rangorde gaat oplopend van 1 (grote democratische vrijheid)
tot boven de 150 (zwaar onderdrukkende dictaturen)
Rechtsstaat: Een rechtsstaat is een
staat waarvan de macht gereguleerd en beperkt wordt door het recht
staat (-
Wikipedia) - De rechtsstaatgedachte is
ontwikkeld tegen de praktijk van absolute vorsten (zoals Lodewijk XIV).
Vanuit de rechtsstaatgedachte is willekeur te voorkomen en zijn
rechtszekerheid en rechtsgelijkheid te bevorderen.
In een rechtsstaat worden burgers tegen de macht van de staat beschermd door
wetten.
Onafhankelijke rechters kunnen bij een conflict oordelen en worden geacht de
wetten te volgen.
Een rechter kan bij overtredingen sancties opleggen die wettelijk geregeld
zijn. Als de rechters in een staat niet onafhankelijk zijn, mag die staat
geen rechtsstaat genoemd worden.
Vaak worden de begrippen democratie en
rechtsstaat door elkaar gebruikt, maar een democratie hoeft niet per se een
rechtsstaat te zijn, en een rechtsstaat is niet per definitie een
democratie
.
Zie ook de
website: www.nederlandrechtsstaat.nl
- NederlandRechtsstaat is een online platform voor constitutionele dialoog
voor een breed publiek.
De trias politica,
driemachtenleer of scheiding der macht(en) is een theorie van de
staatsinrichting waarin de staat opgedeeld is in drie organen die elkaars
functioneren bewaken.
De oorspronkelijke verdeling, voorgesteld door John Locke, is die in
wetgevende, uitvoerende en federatieve macht, waarvan de laatste de
landsverdediging beoogt.
De tegenwoordig meer gebruikelijke verdeling kent een wetgevende macht die
wetten opstelt, een uitvoerende macht die het dagelijks bestuur van de staat
uitoefent en een rechterlijke macht die deze uitvoering toetst aan de
bestaande wetten.
Voor burgers worden in het Wetboek van Strafrecht enkele specifieke vormen
van discriminatie strafbaar gesteld.
Daarnaast worden in andere specifieke wetboeken nog vormen van discriminatie
beschreven die alleen burgerrechtelijke consequenties hebben. Bij dat laatste moet onder meer gedacht worden aan het onverbindend
verklaren van een contract of het ontstaan van een schadevergoedingsplicht.
Het moge
duidelijk zijn dat de beste vorm van staatsbestuur die vorm is waarbij
iedere man (mens), ongeacht wie hij is, naar zijn beste vermogen kan handelen en
gelukkig leven.
Opmerking: In deze tijd geldt: Het
moge duidelijk zijn dat de beste vorm van staatsbestuur die vorm is
waarbij ieder mens ongeacht wie hij/zij is, etc ...
Goede
regeringsvormen regeren in het algemeen belang terwijl corrupte
regeringsvormen slechts regeren in het belang van degenen die regeren -
Aristoteles
335 voor Christus, verhandeling
Politica
Boek:
'Politica', door
Aristoteles (recente Nederlandse vertaling)
Zie ook de pagina
Literatuur van
deze website voor een toelichting op de boeken
Politica en
Retorica van
Aristoteles
(384 voor Chr)
Boek:
Nederlandse politiek voor Dummies, door Eddy Habben Jansen Begrijp het politieke spel! De Nederlandse
politiek is voortdurend in beweging In deze tijd van strenge
bezuinigingen wordt het steeds belangrijker om van de politieke
ontwikkelingen op de hoogte te zijn. Hoe is ons politieke bestel
ontstaan?
Geluk als een belangrijke sleutel
zien en tot ontwikkel-doel maken - World Happiness Report: http://worldhappiness.report/
Integriteit is de persoonlijke
eigenschap, karaktereigenschap, van een individu die inhoudt dat de
betrokkene eerlijk en oprecht is en niet omkoopbaar.
De persoon beschikt over een intrinsieke betrouwbaarheid, zegt wat
hij doet, en doet wat hij zegt, heeft geen verborgen agenda en
veinst geen emoties.
Een persoon met deze eigenschappen wordt integer genoemd.
Een
integer persoon zal zijn doen niet laten beïnvloeden door
oneigenlijke zaken.
Cultuur en religie vormen de taaiste ingrediënten in een
samenleving. Het zijn machtige middelen van identiteit en
samenhang. Maar ze benadrukken tegelijk de verschillen tussen
mensen en volken.
In vele gevallen spelen ze een rol in eindeloze conflicten.
Beschavingen belichamen daarentegen het gemeenschappelijke
erfdeel van de mensheid.
In tegenstelling tot cultuur en religie is beschaving een
kwestie van eenheid, niet van verscheidenheid.
Eigen opmerking -
discussie: Hebben we meer behoefte aan beschaving en minder aan reactionaire en conservatieve ideeën van vermeende
'eigenheid', 'zuiverheid' en 'volksverbondenheid'?
Integriteit is een
belangrijk onderwerp ivm vertrouwen in politici en politiek
Dit boek is via de site
van de schrijver te bestellen.
Zie oa de pagina: Startpagina
- item -
Cultuurmodel - Geert
Hofstede
Zie
ook ook de
Startpagina
voor uitgebreide informatie mbt
dit item:
MVP:
maatschappelijke Verantwoorde Politiek -
Duurzaamheid - Integrale Visie horen bij elkaar en ondersteunen
elkaar:
Maatschappelijk Verantwoorde Politiek, Integrale Visie en
Duurzaamheid zijn elkaar ondersteunende concepten voor een duurzame
samenleving - Bart Land
- Maatschappelijk
Verantwoorde Politiek - Socially Responsible
Politics
Many tensions exist within the overall nexus of corporate
social responsibility, competitive strategy and corporate
political activity.
These three aspects of corporate strategy are usually
considered in isolation.
Accordingly, an attempt is made here to set out a general
strategic problem of the corporation in which all three
aspects are combined and interrelated.
To carry out this task, it is first necessary to consider
various distinctive political assumptions that the
corporation might hold and act upon, such as the classical
liberal model, the stakeholder model or global hyper
competition, to mention a few.
The overall approach indicates that the perspective of
strategic management can potentially inform politics, ethics and
economics.
Er zijn veel
spanningen binnen de algehele samenhang van maatschappelijk
verantwoord ondernemen, concurrentiestrategieën en politieke
activiteiten van bedrijven.
Deze drie aspecten van de bedrijfsstrategie worden meestal
afzonderlijk beschouwd.
Dienovereenkomstig wordt hier een poging gedaan om een
algemeen strategisch probleem van de onderneming uiteen te
zetten waarin alle drie de aspecten worden gecombineerd en
onderling gerelateerd.
Om deze taak uit te voeren, moet eerst een onderscheidend
vermogen worden overwogen politieke veronderstellingen dat
de corporatie zou kunnen vasthouden en handelen, zoals het
klassieke liberale model, de stakeholder model of global
hyper concurrentie, om maar een paar te noemen.
De algehele aanpak geeft aan dat het perspectief van
strategisch management potentieel politiek, ethiek en
economie kan informeren.
www.dailyevolver.com
The Daily Evolver - Integral insight into politics & culture
Our mission is to offer an integral, evolutionary view of
contemporary politics, culture and spirituality.
We produce new
podcasts every week, posted here. You can also subscribe on iTunes,
Google Play or Soundcloud, and enter your email below to get them to
your inbox. New to the integral theory?
De term
participatiesamenleving betekent, dat de overheid voortaan uitgaat
van de eigen kracht en zelfredzaamheid van een ieder.
Ziek of gezond, weerbaar of kwetsbaar, oude of nieuwe Nederlander,
alle burgers hebben naast rechten op zorg en andere voorzieningen,
ook de plicht om voor zichzelf en hun omgeving op te komen.
De huidige verzorgingsstaat dreigt door de voortdurend stijgende
zorgkosten onbetaalbaar te worden.
De discussie over de participatiesamenleving is ook
verdelingsvraagstuk: wat is de rol van de overheid, de markt en de
burger?
30 juni 2016,
Trouw:
De burger is niet zo zelfredzaam Het ideaal van de burger die zichzelf redt,
zonder hulp van de overheid, werkt in de
praktijk niet, of slecht.
Hulpverleners in sociale wijkteams zijn niet
zonder meer gericht op het zelfstandig maken van
de cliënten. Ook zijn ze er huiverig voor familie, vrienden
en buren in te schakelen, ook al omdat
hulpbehoevenden het vaak niet passend vinden
hulp te vragen van hun naasten.
Tot deze conclusies komt een team van sociale
wetenschappers dat langdurig onderzoek doet in
zes gemeenten naar de gevolgen van de
decentralisatie, het overhevelen van jeugdzorg,
delen van langdurige zorg en arbeid naar
gemeenten.
Die operatie kreeg in 2015 haar beslag. Het
onderzoek in Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven,
Zwolle, Sittard-Geleen en Leeuwarden loopt tot
2018. De wetenschappers van de Universiteit voor
Humanistiek en de Universiteit van Amsterdam
presenteren hun tussentijdse bevindingen vandaag
in Utrecht.
De Democratiefabriek is een bijzondere interactieve belevenis. In deze
film krijg je alvast een voorproefje.
Want democratie, wat is dat eigenlijk? En waarom hebben we dat
uitgevonden?
Beleef het zelf! De Democratiefabriek is gemaakt door de stichting
Vredeseducatie
In een democratie hebben mensen
verschillende meningen, belangen en levensovertuigingen.
Dat levert een bruisende maatschappij op maar ook veel conflicten.
In een democratie mag bijna alles,
behalve geweld gebruiken om je zin te krijgen. Er worden afspraken en
wetten gemaakt om vreedzaam samen te leven. Dat lijkt allemaal
vanzelfsprekend maar dat is het niet.
Democratie is mensenwerk en kan ontdekt en geoefend worden in de
Democratiefabriek. Een fabriek waarin kinderen en jongeren van 10
–
18 jaar democratie kunnen onderzoeken en oefenen met machines, apparaten
en gereedschappen.
Bezoekers worden uitgedaagd om hun kennis van de democratie te vergroten
en hun meningen te vormen.
De tentoonstelling gaat over grote thema’s als conflicten, macht en
democratie maar gaandeweg ontdekken de bezoekers dat de tentoonstelling
over hen zelf gaat. Over hun eigen idealen, hoop, waarden, houding en
gedrag.
De Democratiefabriek is
ook voor groepen volwassenen interessant en kan een boeiend onderdeel
zijn van een teamtraining, debat of educatieve excursie.
'Duurzame ontwikkeling is de ontwikkeling die aansluit op de behoefte van het
heden zonder het vermogen van toekomstige generaties om in hun eigen behoeften
te voorzien in gevaar te brengen' -
Brundtland,
Verenigde Naties Report 'Our Common Future',
1987
Duurzaamheid is door de jaren heen een containerbegrip geworden. Alles
wat te maken heeft met maatschappelijk verantwoord leven, milieu,
ecologie en toekomstgericht denken wordt tegenwoordig onder duurzaamheid
geschaard. Veelal wordt de term duurzaamheid omschreven aan de hand van
een theorie: de drie P’s.
People (mensen)
Profit (winst)
Planet (aarde)
Naast het
feit dat we geld willen verdienen en van de welvaart willen genieten is
het ook onze taak om goed voor de mensen en het milieu te zorgen.
Immers, als we dit verzaken is de toekomst van de mensheid in het
geding. Wij hebben nu een verantwoordelijkheid voor de toekomstige generaties
die zullen komen. Wanneer wij bijvoorbeeld alle fossiele brandstoffen verbruiken, zal de
volgende generatie met een enorm probleem zitten. Dit geldt ook voor vraagstukken als bv opwarming van de aarde,
CO2-uitstoot en voedselproblematiek.
In ecologie is
duurzaamheid de eigenschap van
biologische systemen om voor onbepaalde tijd divers en productief te
blijven.
Langlevende en gezonde wetlands en bossen zijn voorbeelden van duurzame
biologische systemen. Het is de betekenis van duurzaamheid die in het
Engels sustainability wordt genoemd, niet te verwarren met de andere
betekenis, die in het Engels durability heet.
Meer in het algemeen is
duurzaamheid het
uithoudingsvermogen van systemen en processen.
Het organiserend principe voor duurzaamheid is duurzame ontwikkeling,
die vier met elkaar verbonden domeinen omvat: ecologie, economie,
politiek en cultuur.
Verschillende takken van de wetenschap houden zich met duurzaamheid
bezig, zoals milieukunde en ecologische economie.
Het financiële bestel is vastgelopen en de economie is niet meer van
deze tijd.
Het is tijd voor een transitie, een transformatie zelfs.
Onze huidige systemen zijn niet gebouwd voor een duurzame toekomst.
We zullen ze moeten loslaten willen we ons voort bewegen richting deze
duurzame toekomst voor mens, samenleving en aarde.
Een duurzame maatschappij stimuleert duurzaam leven en voorziet de samenleving in de
behoeften van de huidige generatie zonder de mogelijkheden van de
toekomstige generaties om in hun behoeften te voorzien in gevaar
te brengen.
Op weg naar een duurzame Nationale - en
Internationale Maatschappij:
waarin elke inwoner kan voorzien in zijn of
haar behoeften
die zorgdraagt dat ook toekomstige
generaties in hun behoeften kunnen voorzien
waarbij elke inwoner de mogelijkheid heeft
om zich in vrijheid te ontwikkelen, binnen een stabiele samenleving, in harmonie met zijn of haar omgeving
Bron:
www.gdindex.nl - Vrij
naar de Brundtland definitie van duurzame ontwikkeling
Zie item
'1.3 Duurzaamheid in 408 gemeenten in Nederland - per Gemeente'
en
de 'Jongeren Duurzaamheids-Scan'
op de pagina Duurzaamheid van deze
website
Over dit onderwerp heeft Omroep Human van 21 juni t/m 16 augustus 2015 de
serie 'De
duurzame mens' van een 6-tal uitzendingen van 1 uur uitgezonden.
Zondag 21 juni 2015:
'Vrijheid en vrijheid van meningsuiting' Hoe absoluut is die vrijheid? Wie bepaalt de grens van vrijheid van
meningsuiting? En is zelfcensuur de prijs die we betalen voor een vrije
samenleving?
Zondag 28 juni 2015:
Bildung Hoe is het gesteld met onze creatieve en intellectuele vorming en
ontwikkeling? Waarom is het belang om Bildung door te geven an volgende generaties?
Zondag 12 juli 2015:
'Het filosofisch Kwintet over Piketty' Aanleiding voor deze uitzending was het verschijnen van de Nederlandse
editie van 'Kapitaal in de 21ste eeuw' van Thomas Piketty.
Zondag 2 augustus 2015:
'Saamhorigheid' Deze aflevering gaat over saamhorigheid en het belang om ergens bij te
horen. Met wie hoor je je verbonden te voelen en waarom? Wat vergt het om met een ander verbonden te zijn? En waarom moeten we
saamhorigheid overdragen aan volgende generaties?
Zondag 9 augustus 2015:
'Gelijkwaardigheid' Gelijkwaardigheid, over het belang om in gelijke gevallen gelijk te
behandelen en in ongelijke gevallen ongelijk. Hoe verhoudt gelijkwaardigheid als ideaal zich tot de politieke
realiteit? Zijn mensen gelijkwaardig? En wat betekent dat voor bijvoorbeeld bootvluchtelingen aan de poorten
van Europa? Zijn ze gelijk aan ons? En zo niet, zijn ze dan tenminste
gelijkwaardig als mens?
Zondag 16 augustus 2015:
'Zorgzaamheid' Hoe kunnen we in deze tijd van grote systemen, rendementsdenken en
flexibilisering oog houden voor de menselijke maat? En zijn we er nog voor elkaar bij tegenslag als ziekte en werkloosheid? ibilisering oog houden voor de menselijke maat? En zijn we er nog voor elkaar bij tegenslag als ziekte en werkloosheid?
Zie ook de item:
'1.5 Duurzaamheid als wereldbeeld'
op de pagina
Duurzaamheid van deze website.
Een circulaire economie is gericht op het optimaal inzetten en hergebruiken
van grondstoffen in de verschillende schakels van de productieketen: van de
winning van grondstoffen tot consumptie.
Grondstoffen dreigen schaars te worden door een groeiende bevolking en
toenemende welvaart in de wereld. Hierdoor wordt het steeds belangrijker om de beschikbare grondstoffen zo
efficiënt mogelijk te gebruiken. Dit geeft ook nieuwe kansen voor bedrijven: nieuwe markten, meer
samenwerking en minder grondstoffenverbruik.
De transitie naar een circulaire economie is volgens de
Europese Commissie 'de gelegenheid om onze economie te transformeren en
nieuwe en duurzame concurrentievoordelen voor Europa te genereren'.
Dit platform is een actiegericht platform waarin een aantal bedrijven en
instituten elkaar ontmoeten om samen te werken aan een circulaire economie. Het platform biedt nieuwe businessmodellen en industriële systemen door
samenwerking, inspiratie, innovatie en kennisdeling.
Circulaire banen: De Circulaire Economie en Kansen voor
werkgelegenheid in Nederland
De circulaire economie streeft naar inclusieve economische, sociale
en ecologische welvaart binnen de grenzen van onze planeet, door op
een efficiënte manier gebruik te maken van onze grondstoffen.
De circulaire economie streeft naar inclusieve economische, sociale
en ecologische welvaart binnen de grenzen van onze planeet, door op
een efficiënte manier gebruik te maken van onze grondstoffen
3 april 2016, VPRO
Tegenlicht:
Rendement van het Geluk (
Video
)
- Betekenis Economie Wat gebeurt
er als werken en samenleven op andere waarden wordt
gebaseerd dan op cijfermatig rendement en persoonlijk
voordeel?
Er is een revolutie gaande in het bedrijfsleven, waarbij
niet de winst maar de maatschappelijke betekenis van de
onderneming vooropstaat. De nieuwe betekenis-economie draait sinds de crisis in 2008
op ‘happy start-ups’ en het zaaien van geluk.
Hoe kan een bedrijf dat veroorzaken en wat is daarvan weer
het rendement?
Uit onderzoek van de Britse econoom Richard Layard blijkt
dat sinds de Tweede Wereldoorlog mensen twaalf keer zo rijk
zijn maar niet gelukkiger, misschien zelfs ongelukkiger.
Onze samenleving / maatschappij is doordrenkt van rendementsdenken.
De vraag is wat er gebeurt als werken en samenleven op
andere waarden worden gebaseerd dan op cijfermatig rendement
en persoonlijk voordeel; als verbondenheid en gelijkheid
worden versterkt en hebzucht, individualisme en
respectloosheid de kop kunnen worden in gedrukt. Hoe kun je welzijn en geluk veroorzaken, en wat is daar dan
weer het rendement van?
Dat is precies wat ‘happiness economics’ wil aantonen.
How Your Desire for Impact, Personal Growth and Community is Changing the
World - Boek:
Purpose_Economy, door
Aaron Hurst
Zie
ook de pagina Psychisch Herstel
- item 'Zelfkennis
een belangrijke sleutel tot geluk?' van van de website
www.burnoutherstel.nl
(deze site is tijdelijk buiten gebruik) (waaruit deze website over duurzame politiek is
voortgekomen)
Integrale politiek krijgt op deze website en specifieke betekenis.
Integrale Politiek is de wijze waarop in een
samenleving de belangentegenstellingen van groepen en individuen tot hun recht
komen - meestal op basis van onderhandeling - op de verschillende bestuurlijke
en maatschappelijke niveaus.
Hierbij wordt gestreefd alle van belang zijnde
aspecten mee te nemen. Hierbij wordt gewerkt met een specifiek kader als
aangereikt door de integrale theorie / visie van (oa) Ken Wilber.
"De integrale benadering is eigenlijk
een alternatief voor strijden"
"Integraal leiderschap is duurzaam" Ivm de video van Daniel Ofman:
zie ook
de tekst van de pagina
Herstel
burnout van de website over burnout (site is tijdelijk buiten
gebruik), waaruit deze site over
integrale politiek is voortgekomen:
Ken Wilber: "Alle
gebeurtenissen hebben 4 kwadranten (dwz een 'ik'-, een
'wij'- en een 'het'-dimensie ('het - individueel' en 'het - collectief')).
Dwz als je probeert 'alle' belangrijke mogelijkheden te omvatten,
zorg dan dat je het 1ste persoon- en 2de-persoon- en
3de-persoon-persectief meeweegt, omdat die in alle belangrijke talen
wereldwijd voorkomen.
Dit model geeft een neutraal kader, het geeft
bv niet aan wat je moet denken.
(Zie opmerking over 1ste, 2de en 3de persoon (ik, wij en het) van
dit item en zie voor verdere toelichting bv het boek:
'Integrale Visie'
- Ken Wilber)"
Daniel Ofman gebruikt 'ík', 'wij' en 'het' en maakt
'geen onderscheid' tussen 'het - individueel' en 'het
- collectief'.
Boek:
Inspiratie en inzet in organisaties - Als harder werken niet
meer werkt, door
Daniel Ofman
Twintig jaar na Bezieling en Kwaliteit in Organisaties gaat Daniel
Ofman, bedenker van het kernkwadrant, in op de voorwaarden die nodig
zijn om inspiratie en inzet tot bloei te laten komen binnen een
organisatie.
Hij stelt helder en duidelijk dat er grenzen zijn aan wat maakbaar
is, wanneer verandering een doel kan zijn en wanneer niet.
Met zijn
integrale benadering van leven, werken en organiseren wordt
duidelijk waarom veel traditionele manieren van managen niet kunnen
en niet zullen werken en wat er nodig is om met minder energie meer
te bereiken.
Inspiratie en inzet zijn niet te koop, maar worden verkregen als wat
je doet inhoudelijk klopt, je houding klopt en de verhoudingen
kloppen.
Klopt één onderdeel niet, dan eindig je als organisatie of als mens
uiteindelijk met niets.
Het geheim van het
kernkwadrant.
Voor kinderen vanaf 12 jaar.
Mission9 is een boek met
prachtige illustraties en gaat over de kracht van zelfbewustzijn en
van geweldloos denken.
Een pleidooi voor tolerantie, voor én - én in plaats van óf - óf -
denken.
Een boek over de waarde van verscheidenheid en het uniek zijn van
ieder mens.
Nog niet eerder werd het kern-kwadrantenmodel zo helder en spannend
uitgelegd. Heel veel leesplezier
A Guide to Creating Organizations Inspired by the
Next Stage of Human Consciousness
The way we
manage organizations seems increasingly out of date.
Survey after survey shows that a majority of employees feel
disengaged from their companies.
The epidemic of organizational disillusionment goes way beyond
Corporate America-teachers, doctors, and nurses are leaving their
professions in record numbers because the way we run schools and
hospitals kills their vocation.
Government agencies and nonprofits have a noble purpose, but working
for these entities often feels soulless and lifeless just the same.
All these organizations suffer from power games played at the top
and powerlessness at lower levels, from infighting and bureaucracy,
from endless meetings and a seemingly never-ending succession of
change and cost-cutting programs.
Mindfulness as a Way to Grow Up, Wake Up, and Show Up in Your
Life
Prepare to encounter your mind in a
radically new way as Ken Wilber introduces Integral Mindfulness,
a meditative approach based on Integral Theory and Practice.
This leading-edge technique combines, for the first time in
history, the ancient paths of meditation and mindfulness—or
Waking Up—with modern research into psychological development
and human evolution—Growing Up—resulting in a complete and
powerfully effective method of personal transformation.
"...if we are
going to have a true leadership about the wisdom of
wholeness for the European Union, we will increasingly need
leaders who have themselves actually grown into real
wholeness and union in both the path of Waking Up and the
path of Growing Up" - Ken Wilber
Hoe ziet de nieuwe leider
eruit? We vroegen het aan Joep Dohmen.
Op 31 mei 2016 spreekt hij op een seminar in Vught, waar hij met behulp van
de praktische filosofie nieuwe vormen van leiderschap onder de loep neemt.
‘Leiderschap betekent fouten maken', zo stelt hij.
Bij het burnout raken en het proces erna
werd ik zeer getroffen door de noodzaak van integrale en duurzame aanpak, die vaak
ontbrak met alle (vaak vergaande) negatieve gevolgen van dien.
Het was een begin van
een ware zoektocht en een bewustwordingsproces, waarbij ik erg onder de
indruk ben gekomen van het werk van oa
Ervin Laszlo en
Ken Wilber.
Zie de website
www.burnoutherstel.nl (deze
site is tijdelijk buiten gebruik) ,
waaruit deze website over integrale politiek is voortgekomen.
Zie hierbij bv de pagina
Herstel
burnout - Integrale aanpak bij burnout. Integrale visie van Ken Wilber - Een
uitgebreide beschrijving.
Ik ben uiteindelijk
terecht gekomen bij Duurzame Politiek met een Integrale Visie.
"Spiritualiteit zou in de politiek moeten komen”,
was Sri Sri Ravi Shankar’s advies aan de Indiase minister van
Luchtvaart Praful Patel tijdens een gesprek voor de Indiase
televisie.
Hij vervolgde: “Politiek gaat vooral over het zorgen voor mensen
en hun welzijn. Als iedereen dit doel van politiek zou begrijpen
zou het land daar heel veel bij winnen.”
Al sinds jaren zet Sri Sri zich in voor spirituele waarden in de
politiek, vooral in India.
“We moeten de politiek spiritueel maken, het bedrijfsleven
socialiseren en de religies seculariseren.
Zonder spiritualiteit leidt politiek tot corruptie".
Zie ook item
'Business Spiritualiteit',
onderdeel
van 'Business
Spiritualiteit Sri Sri Ravi Shankar'
op de pagina Discussie
Duurzame Politiek.
The campus is
located in the state of Orissa, on 185 acres on the banks of the
Kathjodi River, 24 kilometers (15 miles) from Orissa’s capital city of
Bhubaneshwar in India
‘Overview’ is a short film that explores this phenomenon
through interviews with five astronauts who have experienced the
'Overview Effect'. The
Overview
effect is a
cognitive
shift in awareness reported by some astronauts and cosmonauts
during spaceflight, often while viewing the Earth from orbit or from
the lunar surface. The film also features insights from commentators and thinkers on
the wider implications and importance of this understanding for
society, and our relationship to the environment.
Het 'Overview Effect' iseen ervaring van oa astronauten waarbij de betekenis
en de ervaring vandeplaneet aardeen de plaatsvan de mensdaaropverandert.
Gemeenschappelijke kenmerkenvandezeervaringzijneengevoelvan ontzagvoor de planeet,
een
diepgaand begripvandeinter-connectievan
alle leven,eneenhernieuwd gevoelvanverantwoordelijkheid voorde zorg voorhet milieu.
Zuivere
intelligentie is de geestestoestand die zich kenmerkt door een besef waarin
geen keuzes worden gemaakt, waarin de geest stil is.
In die toestand van
stilte is er alleen 'zijn'; dan komt het werkelijke tot stand, die
verbijsterende tijdloze scheppende kracht -
Krishnamurti
Tgv toenemende sociale en economische
vraagstukken (nationaal en international) is er sterk stijgende vraag naar meer
duurzaamheid, samenhang en zorgvuldigheid mbt mensen en de aarde met haar steeds schaarser
wordende natuur, voedsel en grondstoffen.
De huidige crisis is de kans voor
een nieuwe aanpak van de wereldproblemen:
Worldshift 2012, de synergie van groen ondernemen, nieuwe politiek
en hoger bewustzijn, 2009,
(synergie- Wikipedia)
Boek heeft een voorwoord van Deepak Chopra en van Michail
Gorbatsjov. (Ervin
Laszlo)
De huidige economische crisis, de dreiging van de
klimaatverandering en andere sociale en ecologische
ontwikkelingen zijn voor velen redenen om te wanhopen.
Maar
crisissituaties bieden juist vaak mogelijkheden voor
verandering. Ervin Laszlo brengt in
Worldshift 2012 de
inzichten samen van spirituele leiders en wetenschappers zoals
Albert Einstein, Vaclav Havel, Eckhart Tolle en Ken Wilber. Laszlo laat zien hoe we ons huidige, vaak beperkte bewustzijn
kunnen vervangen door het holistische bewustzijn van het
Akasha-veld
(Zie boek
'De Akasha Ervaring').
Wij hebben nu de mogelijkheid om ons huidige
politieke en economische stelsel te veranderen in een duurzaam
model waar mensen, natuur en aarde gerespecteerd worden. Dit
boek inspireert je onze wereld groener en de aarde beter te
maken.
Dr. Laszlo talks about
practical ways to transform our current crisis into a process of planetary
renewal.
Boek:
Politiek
vernieuwen,
door Huub Dijstelbloem
Politiek vernieuwen betoogt
filosoof Huub Dijstelbloem dat daarvoor een andere kijk op
democratie nodig is. Democratie hoeft niet te
betekenen: iedereen inspraak geven. In onze complexe samenleving
kunnen we er niet langer van uitgaan dat we weten van welke
groepen burgers de stem moet worden gehoord. Democratie betekent juist: zoeken naar nieuwe publieken en
experimenteren met politieke en beleidsmatige technieken. Het is
een politieke taak om de ‘nieuwe publieken’ in de technologische
samenleving te zoeken. Zo ontstaat een alternatief democratisch
repertoire om problemen op het snijvlak van wetenschap en
politiek te behandelen.
In dit rapport
bepleit de WRR een andere rol van ambtenaren om de inzet van burgers
voor de samenleving te stimuleren. Veel meer dan wordt gedacht, zijn
burgers bereid initiatief te nemen. De WRR trof een groot aantal
vormen van burgerbetrokkenheid aan: van razendsnel georganiseerde
ludieke acties tot nieuwe samenwerkingsvormen tussen burgers en
professional.
Hoewel mijn kennis en ervaring met
MVO -
Maatschappelijke Verantwoord Ondernemen (ISO 26000) beperkt is, spreekt dit
concept me zeer aan.
Om met de opgedane ervaringen en inzichten
'verder te komen' kom je al gauw bij de politiek terecht.
De huidige politieke praktijk past naar mijn mening niet goed bij deze
integrale visie en aanpak en het streven naar duurzaamheid. Ook past de
huidige politieke praktijk niet bij de problemen van deze tijd, welke ook
vragen om een integraal mens- en wereld-beeld. Er is, naar mijn
mening, echte verdieping en echte heroriëntatie nodig.
Op zoek dus naar Maatschappelijk
Verantwoorde Politiek (MVP), waarbij ik oa bij Ken Wilber en Ervin Laszlo vele
aanknopingspunten vind die naar mijn mening goed aansluiten op de huidige
maatschappelijke en economische vraagstukken en ontwikkelingen.
Zie verder de
Startpagina
van deze website over integrale politiek.
Opmerkingen:
Op deze site wordt een kader en aanzet tot invulling van Integrale politiek gegeven.
Er is nu een uitwerking van
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO),
zie bv ISO 26000.
De invulling van Maatschappelijk Verantwoorde Politiek
(MVP) door oa
Integrale Politiek is op deze site nog nauwelijks uitgewerkt.
"Integrale" Sichtweisen in die Politik zu tragen, kann
festgefahrene politische Prozesse auflockern und neue Impulse
geben zu den vielfältigen Fragestellungen unserer Zeit".
"Das integrale Gedankengut hat sich seit Jean Gebser stark
entwickelt. Ken Wilber hat es mit vielen Strömungen der
Philosophie in Zusammenhang gebracht und stark erweitert".
www.jean-gebser-gesellschaft.ch/
Die Jean Gebser
Gesellschaft JGG fördert eine integrale Weltsicht in
den Wissenschaften, in der Kunst und Kultur im Sinne
des Lebenswerkes von Jean Gebse
ISO
26000 is de nieuwe, wereldwijde richtlijn voor maatschappelijk
verantwoord ondernemen (MVO).
Deze richtlijn belooft organisaties onder meer om hen in het woud van
MVO-instrumenten en - standaarden overzicht en structuur te geven. ISO
26000 biedt organisaties adviezen en handreikingen om hun
maatschappelijke verantwoordelijkheden te bepalen, MVO-aandachtsgebieden
te prioriteren en MVO te implementeren op een manier die past bij de
unieke kenmerken van de organisatie en de context waarin zij opereert.
Spiral Dynamics Integral (SDi) is een theoretisch en pragmatisch
model dat inzicht geeft in menselijke ontwikkeling en
veranderprocessen.
Kennis van SDi is uitermate waardevol om grip te krijgen op de
veelzijdige behoeften (waarden en drijfveren) van individuen,
teams, organisaties en samenleving en om deze optimaal en
effectief op elkaar af te stemmen.
www.toolshero.nl:
Spiral Dynamics model
In dit artikel wordt het Spiral Dynamics model van Clare Graves
praktisch uitgelegd.
Na het lezen begrijp je de basis van deze krachtige veranderkundige
en analyse tool.
Zie Maatschappelijk Verantwoorde Politiek (MVP) ook de
startpagina item 4 van deze website.
Zie ook item
'Vrijheid als ontwikkelingsweg' op de
Startpagina van deze website. Vrijheid is als een
trap, een ontwikkelingsweg, die leidt naar steeds meer bewustzijn.
Dit item
past naar mijn mening heel goed bij Spiral Dynamics, integrale
visie en integrale politiek.
If
you haven’t already heard of him, Ken Wilber is one of the most important
philosophers in the world today.
Often referred to as “the Einstein of consciousness,” Ken is the originator
of the First truly comprehensive or integrative philosophy, aptly named
Integral Theory—”one of the first believable world philosophies,” as Ken
himself puts it.
Incorporating cultural studies, anthropology, systems theory, developmental
psychology, biology, and spirituality, it has been applied in fields as
diverse as sustainability, psychotherapy, spirituality, education, business,
medicine, politics, sports, and art.
Ken Wilber: Het woord integraal betekent uitgebreid, alles omvattend, grensverleggend, alles
overziend.
Integrale benaderingen tot elk gebied, trachten dat exact te zijn: zoveel
mogelijk perspectieven, typen en methoden 'meenemen', in een samenhangend kijk
op het onderwerp.
In zekere zin zijn integrale benaderingen "meta-paradigma's" (voorbeelden) van
mogelijkheden om een al bestaand aantal afzonderlijke paradigma's bij elkaar te
brengen.
(Originele
tekst:
The word integral means comprehensive, inclusive, non-marginalizing, embracing.
Integral approaches to any field attempt to be exactly that: to include as many
perspectives, styles, and methodologies as possible within a coherent view of
the topic. In a certain sense, integral approaches are “meta-paradigms” or ways
to draw together an already existing number of separate paradigms into
an interrelated network of approaches that are mutually enriching.)
Sean M. Saiter's definitie
van integraal:
"Integraal is een samenbrengen en strategisch verbinden van schijnbare
tegenstrijdige of ogenschijnlijk afwijkende wereldbeschouwingen, begrippen,
praktijken in een poging om een realistische, werkbare, vloeiende en dynamische
"meta-visie" te scheppen.
Het omvat elke andere wereldbeschouwing en vooruitzicht (verleden, heden,
toekomst), en "halve waarheden" samensmeltend om een realistische, werkbare,
hervormende strategie te vormen.
Het is een "grote verenigende theorie" tegengesteld aan "grote verenigde
theorie".
(Originele
tekst:
Sean M. Saiter’s
definition of integral:
“Integral is a bringing together and strategically linking of apparently
contradictory or seemingly divergent worldviews, concepts, practices in an
attempt to create a realistic, workable, fluid, and dynamic ‘meta-vision’”
It
includes in it every other worldview and perspective (past, emerging and
future), fusing together “partial truths” to form a realistic, workable,
reformative strategy. It is a “grand unifying theory” as opposed to a “grand
unified theory”.)
Over
de hele wereld begint een nieuwe cultuur te voorschijn te komen.
Het is een cultuur van mensen zoals jij — mensen die meer
schoonheid in de wereld, meer liefde binnen onze menselijke
familie, en meer heelheid tot leven willen brengen.
Mensen die
begrijpen dat wij allen nog steeds in ontwikkeling zijn, en dat
groei en zelf-ontdekking een levenslange reis is.
Meta
Integral Foundation envisions a global civilization that is
wise, compassionate and thriving.
Our mission is to foster
the emergence of integral philosophy and culture on a global
scale.
Meta Integral Foundation Centers MetaIntegral
Foundation Centers support integral professionals and
practitioners around the world who are working to
advance knowledge and solve complex problems in a
particular discipline or area of focus.
ITC 2015 will be held
from July 16-19 on the beautiful campus of Sonoma State
University in the heart of California Wine Country. Come
experience the world's largest academic, professional,
and artistic conference devoted to Integral Theory and
its application.
Wat is integraal? - Integraal in een notendop - wat is de essentie
van integraal?
De Integral Filosofie is gewoon een beschrijving van de
werkelijkheid welke geïntegreerd en
holistisch wil zijn bij de studie van menselijk potentieel.
Het is een kaart die
het terrein van het bestaan beschrijft en als bij elke goede kaart ons kan helpen
bij het uitwerken van bij waar we zijn geweest, waar we nu zijn, en waar we
heen gaan.
(Originele
tekst: Integral Philosophy is simply a
description of reality that seeks to be inclusive and holistic
in its study of human potentials. It is a map that describes the
terrain of existence, and like any good map, it can help us work
out where we have been, where we are, and where we are going.)
Uit artikel
'Door
de bril van Ken Wilber', door Chris Elzinga: Chris Elzinga: 'Het
uitgangspunt van het 4 kwadranten-model van Ken Wilber is eenvoudig: in de sfeer van het menselijke hebben we niet alleen met het
individuele innerlijk te maken, maar ook met het uiterlijk gedrag en met
collectiviteit.
Een mens is pas een mens in relatie: met andere mensen
en met de haar of hem omringende wereld. Het model dat op basis van dit
idee opgebouwd kan worden, biedt inzicht hoe verschillende terreinen van
het leven met elkaar samenhangen'
Mark and Russ live
near opposite borders of the United States, one North, the other
South. In January 2013 there was a rare opportunity for us to be in
the same room together to talk about integral, leadership,
transdisciplinarity and other topics.
Our reflections are not
only on theory but on the domains of integral and related
development.
Stel dat we op basis van uitvoerige crossculturele studies zouden proberen om
alle grote tradities van de wereld te gebruiken om een samengestelde kaart, en
uitgebreide kaart, een allesomvattende of integrale kaart, te creëren die de
beste elementen uit alle culturen omsluit.
Sinds verscheidene decennia is er een
uitgebreide speurtocht gaande naar een veelomvattende kaart van het menselijk
potentieel.
Deze kaart maakt gebruik van alle bekende methoden en modellen voor
menselijke groei – van de aloude sjamanen en wijzen tot de actuele doorbraken in
de cognitieve wetenschap – en vat de hoofdcomponenten ervan samen in vijf
eenvoudige factoren, factoren die de essentiële elementen of sleutels zijn tot
het ontsluiten en bevorderen van de menselijke evolutie. – een integrale
benadering.
Wat zijn de vijf factoren: kwadranten, niveaus, lijnen, toestanden
en typen.
Deze vijf elementen zijn geen louter theoretische concepten; het zijn
aspecten van je eigen ervaring, contouren van je eigen bewustzijn, zoals je
gaandeweg zonder moeite voor jezelf zult kunnen verifiëren.
- Ken Wilber (Uit Interview
met Ken Wilber'In tongen
spreken', tijdschrift The Optimist april
2009):
Er zijn herkenbare patronen in de ontwikkeling van mensen en culturen en dat we
met inzicht in die patronen tot een ‘theorie van alles’ kunnen komen: een
integrale visie die de lichamelijke, emotionele, mentale en spirituele wereld
samenvoegt en ons uitnodigt tot iets meer samenhang, iets minder
gefragmenteerdheid in ons werk en ons bestaan.
Ontwikkelingen verlopen in fasen en daar is niets aan te doen.
We moeten sociale
organisatiestructuren ontwikkelen die daarmee rekening houden. Anders komt er
alleen maar meer sociaal geweld en desintegratie.’
De uitdaging om mondiale
problemen op te lossen bestaat eruit dat al die verschillende waardestelsels in
hun eigen taal moeten worden aangesproken
Integrale theorie is een alomvattend kader dat is gebaseerd op de
belangrijke inzichten van 's werelds grootste kennis tradities. De
opgedane inzichten uit alle kennis en visies maakt het de integrale
denker mogelijk te komen tot nieuwe diepten, helderheid en mededogen
mbt het menselijk streven - van het ontsluiten van individuele
mogelijkheden tot problemen op wereld schaal".
("Integral theory is an all-inclusive
framework that draws on the key insights of the world’s greatest
knowledge traditions. The awareness gained from drawing on all truths
and perspectives allows the Integral thinker to bring new depth,
clarity and compassion to every level of human endeavor
— from unlocking individual potential to finding new approaches to
global-scale problems".)
Een 21-ste eeuw blauwdruk voor
lichamelijke gezondheid, emotioneel evenwicht, helderheid van geest
en spiritueel ontwaken.
'Integral Life Practice - ILP' is niet alleen een nieuwe benadering
van zelfontplooiing en een hoger bewustzijn, maar ook een manier om
gevoel voor en optimaal gebruik te maken van het volledig spectrum
van inzichten, methoden en het leren cultiveren van meer openheid,
evenwichtigheid en een geïntegreerd leven.
This comprehensive guide
shows how to use Wilber's acclaimed Integral Approach to design a
personal program of transformational practice.
With its combination of exercises, explanations, theory, and
illustrations, this work is intended to meet the needs of the whole
person.
Boek:
The Religion Of Tomorrow, door
Ken Wilber
A Vision for the Future of the Great Traditions-More Inclusive, More
Comprehensive, More Complete
A provocative examination of how the great religious traditions can remain
relevant in modern times by incorporating scientific truths learned about
human nature over the last century.
This, his most sweeping work
since Sex, Ecology, Spirituality, is a thrilling call for wholeness,
inclusiveness, and unity in the religions of tomorrow.
De Integrale theorie (integrale paradigma, integrale filosofie, de integrale
kijk op de wereld, integrale aanpak) is een stroming die streeft naar een
alomvattend begrip van de mens en het universum door het combineren van oa
wetenschappelijke en spirituele inzichten.
Integraal denken verwijst naar een reeks van filosofieën en leerstellingen die
een samenvoeging zoeken van wetenschap en spirituele ideeën om inzicht te
krijgen in de natuur van het universum, of die een evolutionaire spiritualiteit
onderwijzen.
De integrale beweging haalt haar inspiratie uit het werk van
Ken Wilber, Don
Beck,Sri Aurobindo,
Jean Gebser, en
anderen.
(Originele
tekst:
Integral thought refers to a range of philosophies and teachings that
seek a synthesis of science and spiritual ideas in order to attain insight into
the nature of the universe, or that teach an evolutionary spirituality. The
integral movement draws its inspiration from the work of Ken Wilber, Don
Beck, Sri Aurobindo,
Jean Gebser, and others.)
Artikel:
Integrale Politiek
als proces,
door Tom Atlee, Integral
Review,
maart 2010,
Vol. 6, No. 1 Bij het gebruik van de definitie zoals hier voorgesteld, kan integrale
politiek een proces zijn van het integreren van verschillende perspectieven in
een gezonde gids voor een gemeenschap of maatschappij.
Beschrijvingen die uit
deze definitie volgen, hebben vertakkingen om te begrijpen wat zulke politieke
processen meebrengen.
Politiek wordt integraal als het partij-strijd overtreft en vruchtbaar
onderhandelen koestert tav het algemeen welzijn.
Problemen, conflicten en
crisissen worden mogelijkheden voor nieuwe (of hernieuwde) sociale samenhang. (Originele
tekst:
Article:
Integral Politics as Process, by Tom Atlee,
Integral Review, March 2010, Vol. 6, No. 1,
Using the definition proposed here, integral politics can be a process of
integrating diverse perspectives into wholesome guidance for a community or
society. Characteristics that follow from this definition have ramifications for
understanding what such political processes involve. Politics becomes integral
as it transcends partisan battle and nurtures generative conversation toward the
common good. Problems, conflicts and crises become opportunities for new (or
renewed) social coherence.)
Item 1.2
Hoe krijgen burgers weer een plek in de politiek? -
Bijdrage aan een integrale visie op Nederland Is de huidige
democratie nog wel van deze tijd?
Habermas is tijdens het interview opvallend negatief over het
publieke leven, op nationaal, maar ook in Europa.
We leven
volgens hem in een postdemocratie - dit is geen democratie meer.
'De politiek elite heeft zich volledig in het politieke systeem
teruggetrokken en staat nauwelijks nog met een been in de
samenleving' 'De echte communicatie tussen samenleving en politiek is
verstoord' 'We zien overal een bureaucratische uitdroging: de politiek
verdwijnt'
De democratie
van de eenentwintigste eeuw raakt steeds meer uitgehold. Populisten
zaaien angst, het wantrouwen groeit, de redelijkheid is zoek.
Het fel besproken Tegen verkiezingen pakt uit met een nieuwe
diagnose - en een lang vergeten remedie.
Dit invloedrijke manifest maakt duidelijk dat de huidige
verkiezingen een vermolmde procedure zijn. Gebaseerd op
internationale studies en experimenten presenteert David van
Reybrouck een wervend voorstel voor een echte democratie - één die
werkt.
Urgent, onorthodox en overtuigend.
Het
boek laat je op een speelse manier kennismaken met
oudere vormen van democratie, die in een moderne jasje gestoken
zouden kunnen bijdragen aan de problemen van ons parlementaire
stelsel van nu.
'Van Reybrouck wil een systeem waarin de regering niet slechts voor
het volk bestaat, maar ook duidelijk uit het volk bestaat. Ene
president Trump zou zijn opvattingen onder de loep mogen nemen...'
- Financial Times -
Laat burgers ook eens beraadslagen, niet enkel politici.
Dat is de
oproep van een onafhankelijke groep denkers en doeners. Hun
voorstel: de G1000, een bijeenkomst in Brussel op 11 november van
duizend willekeurig gekozen burgers die onbevangen overleggen.
De uitdagingen waar België momenteel voor staat lijken te groot om
door het spel van de partijpolitiek opgelost te krijgen.
Dat is niet
erg; de democratie is gelukkig meer dan een kwestie van politieke
partijen.
Als de politici er niet uitgeraken, laat de burgers dan
beraadslagen. Wat het volk niet heeft aan kennis, heeft het aan
vrijheid. Een enorm voordeel.
Grote bezieler achter de
G1000-actie is schrijver
David van
Reybrouck.
Op
30 september 2014 was David van Reybrouck bij de
gemeente Utrecht op bezoek voor een masterclass.
Bewoners, ambtenaren, raadsleden en college gingen met
hem in gesprek over de toekomst van de democratie.
An Integral City
views the city as a whole living system. It is
the Human Hive. Like the beehive is for the
species of the honey bee, the Integral City is
the collective habitat for the human species.
An Integral City integrates qualities that
create optimal conditions for human innovation
and emergence and eco-regional resilience.
Veel lokale partijen bundelen hun krachten om hun invloed te
vergroten in de provincies en de Eerste Kamer. Dat blijkt uit een inventarisatie van de NRC. Zeker 150 lokale partijen (één op de zes) werken samen bij de
komende Provinciale Statenverkiezingen op 18 maart.
Betekenis van en werken met
kwadranten, niveaus, lijnen, toestanden en typen
De integrale visie brengt
samenhangend in kaart wat alle culturen - psychologisch, sociaal en spiritueel -
met elkaar gemeenschappelijk hebben.
Van de oude sjamanen en wijzen tot de meest recente ontdekkingen van de
cognitieve wetenschap onderscheidt de integrale visie 5 fundamentele factoren
die we ook in ons eigen bewustzijn kunnen waarnemen.
(Na laden en aanklikken van deze kaart met de linker
muisknop, wordt het beeld extra vergroot)
Op oa de
Hoofdpagina-
item 2
'Duurzame
Politiek met integrale visie - Introductie' van deze website wordt verder
uitgebreid ingegaan op de vraag - Wat is integraal en wat is Integrale
politiek?
Belangrijke uitgangspunten mbt het
4 kwadranten model van Ken Wilber:
Alle 4 de kwadranten zijn even fundamenteel: Het ene kwadrant is niet
werkelijker of fundamenteler dan het andere; ze ontstaan alle 4 samen en
evolueren alle vier samen.
De ultieme werkelijkheid,
als die ergens te vinden is, is aanwezig in hun
gelijktijdige ontstaan, terwijl ze
elkaar wederzijds scheppen en wederzijds in stand houden.
Zie ook de
Startpagina
(- item 3)
van deze website.
Economisme
- herleiding van alle maatschappelijke problemen tot
economische kwesties (zie naaststaande 4 kwadranten-diagram
- kwadrant RB)
Het is het terugbrengen van alle vraagstukken tot een
financieel-economische kwestie. En het is een impliciete
ideologie die gedeeld wordt door bijna alle partijen
hier in de Tweede Kamer. Dat betekent dat er in de Kamer
eigenlijk altijd naar dezelfde oplossing wordt gezocht:
meer markt, minder overheid, meer groei.’ Jesse Klaver
Wie niet werkt, is
niet bruikbaar. Zieken, uitkeringstrekkers en
pensioengerechtigden zijn een kostenpost die we zo laag
mogelijk moeten houden.
Voor duurzame
politiek en een duurzame maatschappij / samenleving lijkt een integrale
visie en aanpak nodig!
Duurzame
Politiek met een integrale visie werkt naar een goede
balans mbt de 4
kwadranten (LB, RB, LO, RO) bij het oplossen van problemen en nieuwe
plannen, waarbij duurzaamheid belangrijk is.
-
Economisme
- herleiding van alle maatschappelijke problemen tot economische
kwesties - Kwadrant (RB)
Opmerking:
Onze huidige
maatschappij / samenleving lijkt sterk de nadruk te leggen op het
kwadrant RB (Rechts Boven) en in wat mindere mate op
kwadrant
RO
(Rechts Onder).
Er lijkt weinig aandacht en prioriteit te zijn voor de
kwadranten LB (links Boven)
en LO (Links Onder).
To understand the whole, it is
necessary to understand the parts.
To understand the parts, it is necessary to understand the
whole.
Such is the circle of understanding.
We move from part to whole and back again, and in that dance of
comprehension, in that amazing circle of understanding,
we come alive to meaning, to value, and to vision:
the very circle of understanding guides our way, weaving
together the pieces, healing the fractures, mending the torn and
tortured fragments, lighting the way ahead
— this extraordinary movement from part to whole and back again,
with healing the hallmark of each and every step, and grace the
tender reward.
De
Amerikaanse filosoof Ken Wilber heeft in 2017, drie maanden na
de inauguratie van Donald Trump, een interessant boekje
geschreven over de maatschappelijke situatie in de VS die tot de
verkiezing van Trump kon leiden.
Het boekje is geen wetenschappelijke studie (het bevat
bijvoorbeeld geen literatuurverwijzingen) maar is wel gebaseerd
op eerdere grondige publicaties van Wilber.[1]
Het enigszins pamfletachtige karakter resulteert in iets te veel
herhalingen, maar desalniettemin is het een belangrijke bijdrage
aan de analyse van Trump’s
verkiezing tot president van de VS.
Stadia van maatschappelijk-culturele en persoonlijke evolutie
Wilber onderscheidt verscheidene stadia of niveaus van
maatschappelijk-culturele en persoonlijke ontwikkeling of
evolutie. In een tabel heb ik getracht de belangrijkste
kenmerken van deze stadia schematisch weer te geven.
Deze tabel komt niet bij Wilber voor, maar heb ik samengesteld
aan de hand van de tekst in zijn publicatie.
De 5 elementen, te weten: kwadranten, niveaus, lijnen, toestanden en
typen, worden hieronder nader toegelicht.
In dit artikel staan ook de hieronder genoemde figuren.
Alle
Kwadranten: De basis
dimensie-perspectieven -
Zie ook de figuur
onder aan deze pagina
Volgens de integrale theorie, zijn er tenminste vier onherleidbare
perspectieven (subjectief, inter-subjectief, objectief en
inter-objectief) die geraadpleegd moeten worden als men tracht om enig
idee of gezichtspunt van de realiteit te begrijpen.
Aldus, de kwadranten drukken de eenvoudige erkenning uit dat alles
bekeken kan worden uit twee fundamentele onderscheidingen:
1) Een binnen en een buiten perspectief
2) Vanuit een enkelvoudig en een meervoudig perspectief
Een snel voorbeeld kan dit helpen illustreren:
Stel je voor dat je probeert de onderdelen van een succesvolle
vergadering op het werk te begrijpen. Je zou willen komen tot
psychologische inzichten en culturele geloven (de binnenkant van
individuen en groepen), en tevens tot gedragsobservaties en organisatie
dynamica (de buitenkant van individuen en groepen) om volledig te
beseffen wat er komt kijken bij het leiden van waardevolle
vergaderingen.
Deze vier kwadranten vertegenwoordigen ook dimensies van de realiteit.
Deze
dimensies zijn actuele aspecten van de wereld die altijd aanwezig zijn
op ieder moment. Bijvoorbeeld alle individuen (inclusief dieren).
(Originele tekst: All Quadrants: The Basic Dimension-Perspectives:
According to integral theory, there are at least four irreducible perspectives (subjective,
intersubjective, objective, and interobjective) that must be consulted when
attempting to fully understand any issue or aspect of reality. Thus, the
quadrants express the simple recognition that everything can beviewed from two
fundamental distinctions:
1) an inside and an outside perspective
2) from a singular and plural perspective.
A quick example can help illustrate this: imagine trying to understand the
components of a successful meeting at work. You would want draw on psychological
insights and cultural beliefs (the insides of individuals and groups) as well as
behavioral observations and organizational dynamics (the outsides of individuals
and groups) to fully appreciate what is involved in conducting worthwhile
meetings.
These four quadrants also represent dimensions of reality. These
dimensions are actual aspects of the world that are always present in each
moment. For instance, all individuals (including animals))
Alle
Niveaus: Diepte en
complexiteit
Binnen elk kwadrant zijn niveaus van ontwikkeling. In de beide linker
subjectieve kwadranten zijn er niveaus van diepte en in de beide rechter
objectieve kwadranten zijn er niveaus van complexiteit.
De niveaus binnen elk kwadrant zijn het beste te begrijpen als
waarschijnlijkheids-functie welke de dynamische aard van
werkelijkheid voorstellen en de wijze waarop verschillende realiteiten
zich onder zekere condities voordoen.
Bovendien, elk kwadrant-niveau staat in rechtstreeks verband met niveaus
in de andere kwadranten. Bijvoorbeeld, een doelgerichte uitvoerder
(Links-Boven), die hoge bloeddruk heeft (Rechts-Boven), zal
hoogstwaarschijnlijk gevonden worden en een wetenschappelijke-cultuur of
sub-cultuur (Links-Onder), die gewoonlijk voorkomt in een industrieel
corporatieve organisatie (Rechts-Onder).
in dit voorbeeld komen al deze aspecten van de situatie voor op
hetzelfde niveau van complexiteit en diepte binnen het respectievelijke
kwadrant met niveau 5 in figuur 5.
Het meenemen van de niveaus is belangrijk omdat het ons de mogelijk
maakt om een beter raakvlak met de realiteiten geassocieerd met elk
kwadrant, te begrijpen.
De niveaus binnen ieder kwadrant vertegenwoordigen de topografische
contour-lijnen van dat terrein. Dit helpt ons de unieke kenmerken van
dat bijzondere landschap te identificeren, dat ons in staat stelt er
succesvoller door te reizen en te genieten van de wonderbaarlijke
uitzichten langs de weg.
(Originele
tekst:
All Levels: Depth and Complexity:
Within each quadrant there are levels of development. Within the interior,
Left-Hand quadrants there are levels of depth and within the exterior, Right-Hand quadrants there are levels
of complexity. The levels within each quadrant are best understood as
probability waves that represent the dynamic nature of reality and the ways
different realities show up under certain conditions. Additionally, each
quadrant’s levels are correlated with levels in the other quadrants. For
example, a goal-driven executive (Up-Left) who has high blood pressure (Up-Right) will most
likely be found in a scientific-rational culture or subculture (Low-Left), which
usually occurs in industrial corporate organizations (Low-Right).
In this example, all of these aspects of the situation are occurring at the same
level of complexity and depth within their respective quadrant and are therefore
correlated at level five in Figure 5.
The inclusion of levels is important because they allow us to appreciate and
better interface with the realities associated with each quadrant. Each quadrant
serves as a map of different terrains of reality.
quadrant represent the topographical contour-lines of that terrain. This helps
us to identify the unique features of that particular landscape, which enables
us to travel through it more successfully and enjoy
the amazing vistas along
the way.)
Alle
Lijnen: Verschillende ontwikkelings capaciteiten
De ontwikkelingslijnen zijn een andere manier om de aparte
capaciteiten die ontwikkelen door niveaus in elke realiteitsaspect te
beschrijven zoals door kwadranten voorgesteld.
Dus als niveaus feitelijk
contour-lijnen zijn op een wandelkaart, dan vertegenwoordigen de
ontwikkelingslijnen de verschillende paden die je kunt nemen om de
onmetelijke wildernis van menselijk kunnen te doorkruisen.
Bv in het
kwadrant Links-Boven (Innerlijk Individueel) zijn de lijnen van
ontwikkeling van ontwikkeling niet beperkt tot cognitieve, emotionele,
inter-persoonlijke en morele capaciteiten. Deze capaciteiten worden vaak
beschouwd als de de veelvoudige intelligenties die ieder persoon bezit.
Het idee bestaat dat ieder van ons meer is ontwikkeld op sommige
gebieden dan anderen. Integrale theorie gebruikt een psygograaf om een
individueel unieke indeling van ontwikkeling in verschillende
individuele lijnen voor te stellen. (Figuur
7) (Originele
tekst:
All Lines: Various Developmental Capacities: Lines of development are
another way to describe the distinct capacities that develop through levels in
each aspect of reality as represented by the quadrants. So if levels are
contour-lines on a hiking map for reality, then lines of development represent
the various trails you can take to transverse the vast wilderness of human
potential. For example, in the individual-interior quadrant of experience, the
lines that develop include, but are not limited to, cognitive, emotional,
interpersonal, and moral capacities. These capacities are often thought of as
the multiple intelligences that each person has. The idea being that each of us
is more developed in some areas than others. Integral theory uses a
psychograph
to depict an individual’s
unique assortment of development in various individual lines
(Fig. 7))
Alle
Toestanden: Voorlopige Uitdrukkingen:
Behalve niveaus en lijnen zijn er ook verschillenden soorten
toestanden geassocieerd met elk kwadrant.
Toestanden zijn tijdelijke gebeurtenissen van realiteits-aspecten (welke
een paar seconden tot dagen en in sommige gevallen zelfs maanden of
jaren kunnen duren).
Zij neigen ook onverenigbaar te zijn. Bijvoorbeeld,
je kunt niet tegelijk nuchter en dronken zijn, of een stad kan op
dezelfde dag geen sneeuwstormen en hittegolf ondergaan.
Hieronder zijn een paar voorbeelden van de soorten toestanden
geassocieerd met elk kwadrant (Figuur 10).
Dus om door te gaan met onze wandeling metafoor, toestanden kunnen
vergeleken worden met de kortstondige kijkjes in de natuur, die je
krijgt als je langs het pad loopt.
Bijvoorbeeld als je wandelt, hoe
plotseling een adembenemend uitzicht tussen de bomen door voor de dag
komt. Of een vogel je aandacht trekt als het een uniek klik-klak-klak
geluid maakt dat even later weer weg is.
Voor je het weet treden deze
aandachttrekkende ervaringen op de achtergrond en ben je terug op het
pad aarde aan het stampen met je wandelschoenen.
(Originele tekst: All
States: Temporary Expressions: In addition to levels and
lines there are also various kinds of states associated with each
quadrant. States are temporary occurrences of aspects of reality (lasting
anywhere from a few seconds to days, and in some cases even months or
years). They also tend to be incompatible with each other. For example,
you cannot be drunk and sober at the same time, a town cannot experience a
blizzard and a heat wave on the same day. Below are a few examples of the
kinds of states associated with each quadrant (Fig. 10). Thus, to continue
with our hiking metaphor, states can be likened to the momentary glimpses
of nature you get as you walk along the trail. For example, how a
breathtaking vista keeps “popping” through the trees as you hike or a bird
that grabs your attention as it makes a unique click-clack-clack
sound and then is gone.
Before you know it, these attention-grabbing experiences recede into the
background and you are back on the trail pounding dirt with your hiking
boots.)
Alle
Typen: Verschillende patronen:
Typen zijn variëteiten van logische stijlen die
in verschillende gebieden ontstaan en komen ongeacht het ontwikkelingsniveaus voor.
Typen kunnen gedeeltelijk samenvallen of ongelijk zijn.
Weer verdergaand met
onze wandeling metafoor, kunnen we denken aan typen zoals de verschillende
soorten wandelaars die er zijn - zij die graag vlug gaan, zij die
slingerend hun weg gaan (dolen), zij die heel veel foto's maken, zij
die graag zingen, enz.
Dit soort mensen neigt er toe te wandelen, zonder
te kijken op welk soort pad of terrein waar zij over gaan ze zich
bevinden; zij brengen hun unieke stijl, waar ze ook gaan.
Net als bij
andere elementen, hebben typen uitdrukkingen in alle kwadranten (zie
figuur 11)
-
In het kwadrant Links-Boven komen persoonlijkheidstypen voor.
Er zijn
ontelbaar veel systemen die een aantal verschillende persoonlijkheden in
kaart brengen, waaronder
Keirsey (4
typen), Enneagram (9 typen) en
Myers-Briggs (16 typen).
In dit kwadrant
zijn ook de gender-typen van mannelijk en vrouwelijk. In het algemeen
kunnen individuen zowel mannelijk als vrouwelijke eigenschappen hebben
en dus neigen dan een unieke combinatie van eigenschappen van beide typen te
hebben.
-
In het kwadrant Rechts-Boven vindt men oa de bloedtypen (A, B, AB en O)
en
William Sheldron's bekende lichaamstypen (ectomorf, endomorf,
mesomorf).
-
In het kwadrant Rechts-Onder zijn ecologische
bioom typen (bv steppe,
toendra,, eilanden) en regering typen (bv communisme, democratie,
dictatuur, koninkrijk en republiek).
-
in het kwadrant Links-Onder zijn typen religiositeit (bv monotheïsme,
polytheïsme, pantheïsme) en verschillende typen van
verwantschaps-systemen (bv Eskimo, Hawaï,
Iroquois)
(Originele tekst: All Types: Various Patterns
Types are the variety of
consistent styles that arise in various domains and occur irrespective of
developmental levels. Types can overlap or be incongruous. Drawing again
on the hiking metaphor, we can think of types as the different kinds of
hikers there are—those who like to go fast, those who meander, those who
take lots of pictures, those who like to sing, and so on. These kinds of
people tend to hike like this regardless of what kinds of trails they are
on or terrains they are moving through; they bring their unique style
wherever they go. As with the other elements, types have expressions in
all four quadrants (see Fig. 11).
In the UL quadrant there are personality types. There are numerous
systems that map the number of different personalities, including Keirsey (4
types), Enneagram (9 types), and Myers-Briggs (16 types). In this quadrant there
are also the gender types of masculine and feminine. In general,
individuals have access to both masculine and feminine qualities and thus tend
to have a unique combination of traits associated with each type. In the UR
quadrant there are blood types (A, B, AB, O) and William Sheldon’s
well-known body types (ectomorph, endomorph, mesomorph). In the LR
quadrant there are ecological biome types (e.g., steppe, tundra, islands)
and governmental regime types (e.g., communist, democracy, dictatorship, monarchy,
republic). In the LL quadrant there are types of
religious systems
(e.g., monotheism, polytheism,
pantheism) and different types of kinship systems (e.g., Eskimo, Hawaiian,
Iroquois, Omaha, Sudanese).)
Voorbeeld welke
het belang illustreren van wetenschap én spiritualiteit
aangeeft:
In de oudheid was
er geen onderscheid tussen wetenschap, religie en
spiritualiteit.
Maar in de moderne wereld zijn deze disciplines ver van
elkaar af komen te staan.
De moderne wetenschap wil van God en het goddelijke af,
omdat men geen belang bij God heeft. Wetenschappers zien God
vaak als een sta-in-de-weg. Ze zeggen een nuchter, aards,
materialistisch mens- en wereldbeeld te hebben.
Voor zingeving en spiritualiteit wordt in deze wereld maar
mondjesmaat ruimte gemaakt.
In hoeverre bepaalt en heeft de economie bepaald wie we
zijn?
In hoeverre is een economisch denkbeeld van invloed op een
mensbeeld?
Is de economie slechts van invloed op hoe wij zijn?
Of kunnen wij ook de economie beïnvloeden?
We kopen voeding en
kleren welke uit de hele wereld komen - worden/zijn we
wereldburgers?
Zijn we
homo
oeconomicusgeworden? We 'investeren' in onze relatie die moet renderen
(belang van taal)
Zit Nederland tussen
Angelsaksische model (VS/Engeland - vermarkten) en
verzorgingsstaat/coöperaties/poldermodel ?
Eigen vraag: Past integrale Politiek juist goed bij
Nederland? - Werken met de 4 kwadranten van Ken Wilber etc
Welcome to the Integral Vision.
Here you will find a collection of free resources to help you become
better aquainted with integral theory, integral living, and integral
practice—bringing more health, more happiness, and more wholeness to
your life and to your world.
Het gebruik van
kleuren in de
tekst is gebaseerd op
Spiral Dynamics
Spiral Dynamics is een model dat
bewustzijnsontwikkeling beschrijft op zowel persoonlijk als collectief
niveau van bijvoorbeeld organisaties.
Voor een verdere beschrijving van het
4 kwadranten diagram van Ken Wilber zie de
Startpagina
van deze website over integrale politiek
Het commentaar op de video van Ken
Wilber bestaat uit:
Korte weergave van de
YouTube-video over Integrale Politiek door Ken Wilber
Toevoeging van 2 belangrijke
aspecten mbt integrale politiek, welke door tijdgebrek in de video niet
aan de orde zijn gekomen
= Korte weergave van de
YouTube-video over Integrale Politiek door Ken Wilber:
Op een recente 5-daagse Integral
Institute seminar over Integraal Bedrijfsleiding, werd door een senior Zen-leraar aan Ken Wilber gevraagd: "wat denk je van de
Republikeinse Conventie?"
Ken Wilber reageerde door het geven van een overzicht mbt hoe een echte
integrale politiek eruit zou kunnen zien. Hij heeft dit gebruikt om te
vergelijken en het contrast tussen de Democratische en Republikeinse conventies
aan te geven, welke beide nog weinig integraal zijn. Wij vinden dat deze
samenvatting van twintig minuten tegelijk briljant, inzichtelijk, dodelijke
ernstig en grappig is. Het geeft ook aan waarom alle politiek van vandaag zeker
nog niet integraal is.
In dit overzicht richt Ken Wilber zich op drie items die alle politieke
theorieën hebben gepoogd op te nemen, maar waarvan het niet gelukt is om ze te
volledig te integreren. Deze items zijn:
1) De spanning tussen het individu
en het collectief
2) De bron van de oorzaak van menselijk lijden: is dit vooral aan het individu
te wijten of is dit voornamelijk aan de samenleving te wijten?
3) De verschillende niveaus van ontwikkeling welke de verschillende politieke
partijen neiging te vertegenwoordigen: echt integrale politiek zou ze allemaal
moeten omvatten en vertegenwoordigen, de vraag is hoe doe je dat? (ontwikkeling
is omwikkeling)
= Toevoeging van 2 belangrijke
aspecten mbt integrale politiek,
welke door tijdgebrek in de video niet aan de orde zijn gekomen:
Ivm tijds-overwegingen heeft Ken
Wilber 2 even belangrijke items mbt integraal politiek niet in de video
besproken, te weten:
1) In een
representatieve democratie hebben mensen het recht om te zijn in het stadium van ontwikkeling
waarin zij zijn. Tevens geldt in het algemeen, binnen de vrijheid van
meningsuiting het recht de waarden uit te drukken bij het stadium waarin zij zijn.
De traditioneel-fundamentalist (blauw -
Spiral Dynamics) heeft het recht om traditioneel te
zijn, de modernist (oranje) heeft het recht om modernistisch te zijn, de
postmodernist (groen) heeft het recht om postmodernistisch te zijn,
enzovoort.
Vooral als het zwaartepunt van de cultuur in de eerste laag ligt (minder dan
integraal – ‘first tier’ - Spiral Dynamics) zal er een neiging
zijn om anderen waarden op te leggen.
Niettemin is er in democratische samenlevingen, in het algemeen, begrip dat mensen
het recht hebben om te zijn wie zij zijn, en het recht zich te uiten, ongeacht
welke ontwikkeling zij hebben en ongeacht welk geloof zij bezitten.
2) Zij hebben echter niet het recht te handelen op basis van hun
geloof/overtuiging.
Dit wordt over het algemeen bij een representatieve
democratie geregeld door scheiding van publiek en privé en het meer specifiek
beginsel van scheiding tussen kerk en staat.
Dit betekent bv dat je als blauw georiënteerd persoon privé vrij bent te
geloven dat Jezus Christus je persoonlijke redder is en niemand gered kan worden
zonder het geloof in Jezus.
In het publieke domein echter ben je dan niet
gerechtigd om iemand te verbranden op een brandstapel die het hier mee oneens
is.
Binnen het kader van de integrale psychologie betekent dit dat ‘innerlijk
individueel’ (- intentioneel - Links Boven in 4 kwadrantendiagram van Ken
Wilber) een persoon kan geloven wat hij wil.
In het ‘uiterlijk individueel’ (-
gedragsmatig – Rechts Boven in het 4 kwadrantendiagram van Ken Wilber) zich moet
gedragen volgens de wetten gebaseerd op een wereld centrisch of hoger niveau van
ontwikkeling (innerlijk collectief – cultureel - Links Onder in het 4
kwadrantendiagram van Ken Wilber).
Gebeurd dit niet dan volgt veroordeling en
komen er, als nodig, sancties (Uiterlijk collectief sociaal, Rechts Onder in 4
kwadrantendiagram van Ken Wilber).
Het
- collectief
inter-objectief
uiterlijk - collectief
sociaal
wetten
(Rechts-Onder)
RO
Zie voor meer
informatie de Startpagina van deze website over
integrale politiek.
Zie voor verdere toelichting de Startpagina - item 2
'Duurzame
Politiek met integrale visie - Introductie'
van deze website over Duurzame Politiek met integrale visie.
Deze scheiding tussen kerk en staat, of meer in het algemeen wat de socioloog
Max Weber de differentiatie in verschillende waarden sferen
noemt, is één van de grote en blijvende bijdragen van de westerse verlichting.
Een bijdrage welke nauwelijks begrepen wordt door extreme postmodernisten.
(De meest voorkomende versie hiervan is de agressieve poging om "Ik" en "Het"
tot "Wij” te reduceren. Of de poging om de kunst en wetenschap tot een sociale
constructie te reduceren, die daarom kan worden gedeconstrueerd.)
Echte integraal politiek bestaat op dit moment nergens op de planeet,
hoofdzakelijk omdat er niet genoeg individuen zijn opgedoken met een integraal
niveau van bewustzijn. Daarom zijn er nog weinig regeringen met ‘integrale’
vertegenwoordigers.
De belangrijkste uitdaging is het creëren van een vorm van regeren waarbij men
op elk niveau zichzelf kan zijn, met de beperking anderen geen kwaad te doen.
(Bv laat rood rood, laat blauw blauw, laat oranje oranje, laat groen groen enz., precies als we al eerder zagen, is dit een recht in vrijwel alle vrije
samenlevingen).
Belangrijk is hierbij te regeren vanuit de hoogste, breedste, diepste en meest
omvattende niveaus van ontwikkeling (beginnend vanaf geel -Spiral
dynamics).
De meeste representatieve democratieën doen dit hoe dan ook al, behalve dat hun
zwaartepunt nog niet volledig integraal is en het niet expliciet maar impliciet
gebeurd.
Deze website wil Duurzame Politiek met Integrale Visie en Integrale Aanpak
uitgebreid onder de aandacht brengen en promoten.
Tevens is het een bijdrage aan
Maatschappelijk Verantwoorde Politiek (MVP)
voor nu en in de toekomst.
Van het newtoniaanse (mechanistisch) wereldbeeld
naar een coherent (samenhangend) wereldbeeld
Op dit moment zijn wij een bedreigde soort, die bovendien een bedreiging vormt
met andere soorten,
want we vormen een gevaar voor onze eigen toekomst en mogelijk zelfs voor de
rest van het leven op aarde. Coherentie is het concept dat
het best recht doet aan de heelheid die nu in de domeinen van het leven worden
ontdekt.
== Onze toekomst hangt oa af of we ons voelen als een onderdeel van dit ene
geheel (schepping) of niet ==
==
Eigenlijk horen democratie, duurzaamheid, participatie, integrale visie en
integrale aanpak bij elkaar ==
Thema
van deze website: Bouw mee aan een goede toekomst! Kijk verder dan je neus
lang en breed is !
Lang staat voor: Duurzaamheid -- Breed staat
voor: Integrale Visie
Deze website is ter informatie en inspiratie voor verandering !
Er wordt niet gestreefd of gewerkt aan een organisatie of een politieke partij.
Deze website wil
aandacht geven aan de sterk stijgende vraag
naar meer samenhang, zorgvuldigheid en respect mbt mensen en de aarde met haar
steeds schaarser wordende natuur, voedsel, grondstoffen en grote zorg mbt een
leefbaar klimaat.
---------------------------------
Opmerking: Deze website is eenvoudig van
opzet en uitvoering
Deze website is onafhankelijk en niet verbonden aan een politieke partij,
instelling, vereniging, platform, bureau, praktijk, bedrijf of andere
organisatie
en heeft geen commerciële doelstelling.
Deze website was eerder onderdeel van de
website www.burnoutherstel.nl (deze burnout-site is tijdelijk buiten gebruik)
Bij burnout is duurzaamheid, integrale visie / aanpak en preventie heel
belangrijk. Dit geldt ook voor 'burnout' van de aarde door oa uitputting,
onbalans, verwaarlozing en vervuiling.
Contact - mbt
deze website Duurzaamheid en Integrale Visie in de Politiek - www.duurzame-politiek.nl:
E-mail:
info@duurzame-politiek.nl
- tav Bart Land
- Duurzame Politiek
- Sustainable Politics -
Dauerhafte Politik - Politique Durable -Politicas
Sostenibles - Polityka Zrównoważonego Rozwoju - BæredygtigePolitik
-
устойчивые
политика
-
可持续政治
- Maatschappelijk Verantwoorde
Politiek (MVP)
- Socially Responsible Politics -
sozial verantwortliche Politik - politique
socialement responsable -
對社會負責的政治 -
odpowiedzialna społecznie
polityka - социально ответственная политика -
socialt ansvarlig politik -
κοινωνικά υπεύθυνης πολιτικής - politica socialmente
responsabile - sosyal sorumlu
politika